Vågner ofte - er det sult?

23. november 2009

Alder:
7 mdr.

Vågner ofte - er det sult?

Hej Helen

Tak for dit svar på mit forrige spørgsmål vedr. amning.

Jeg ammer stadig min dreng som nu er 7 måneder. Han er en stor og stærk dreng på ca. 75 cm og 11 kg.

Han spiser tre måltider fast føde om dagen - to med grød og et med kartoffelmos + grøntsager og evt. kød.

Han spiser en god stor portion uden at han får lov at overspise og han virker altid tilfreds og glad bagefter.

Derudover bliver han ammet eftermiddag, aften, nogen gange nat og morgen.

Mit spørgsmål handler om at han ca. et par dage om ugen vågner henad aftnen - nogen gange ca. kl. 21 - andre gange ca. kl. 23 og så virker han som om han vil ammes igen på trods af han fik ca. kl. 20.

Hvis det er kl. 23 så ammer jeg ham igen - hvis det kl. 21 gør jeg ikke. Problemet er at han ikke har i sinde sådan lige at falde i søvn igen - uanset om han bliver ammet eller ej.

Hvis jeg insisterer på han skal blive liggende i sengen tager jeg ham kortvarigt op så jeg ved det ikke er en bøvs, ...

Annonce

... tjekker bleen og ligger ham så igen. Herefter græder han ca. 1 time før han endelig falder i søvn igen. Jeg bliver hos ham og nogen gange synger, læser eller nusser.

Hvis jeg derimod tager ham op af sengen igen er han vågen min. 2 timer og synes bare det fantastisk. Det er bare ikke sjovt når det nogen gange er til kl. 1 om natten.

Jeg ved ikke hvad jeg gør galt - han er så træt når han går i seng om aftenen og sover nogen gange kun 1 gang om dagen. Han har hele tiden virket til at have et forholdsvis stort søvnbehov, men hvis han ikke er træt om dagen får han lov at være oppe.

Kan jeg have ammet ham for ofte når han vågner aften/nat?? eller på anden måde gjort at han synes han skal op igen og lege??

Jeg snakker ikke med ham når han vågner om natten og har prøvet at holde fast i kun at amme en gang om natten. Jeg styrter heller ikke ind til ham når han vågner, men først når han "kalder".

Håber du har et godt råd.

Tak for en god side!

Venlig hilsen

Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor